Region Östergötland

Välkommen till MTIT-akuten


IT-akuten

Några förberedelser innan du kontaktar oss

Vi ber dig ha ditt HSA-ID/användarnamn och datornamn tillgängligt. Beskriv gärna vad du behöver hjälp med så utförligt som möjligt, då kan vi snabbare hjälpa dig med ditt ärende.

 

  • Kontrollera att du inte berörs av en aktuell driftstörning.
  • Starta om dator och eventuell kringutrustning (ex. skrivare, skanner).
  • När händer ett eventuellt fel? Kan det upprepas flera gånger?
  • Spara gärna skärmdumpar eller anteckna eventuella anvisningar och felmeddelanden.

Lösenordsbyte

Om du har glömt bort ditt AD-lösenord eller behöver ett nytt av någon anledning så kan du byta lösenord med hjälp av två kollegor. Detta kräver att en av kollegorna är inloggade på en dator och har tillgång till Lisa. Gå till sidan Byte av lösenord och följ instruktionerna.

 

Kontakta MTIT-akuten

Om du vill komma i kontakt med oss finns det olika vägar. Vid brådskande ärenden kontakta alltid MTIT-akuten direkt på telefon!


IT-akuten
Ring oss på telefon 010-10 33 000
Telefonlinjen bemannas dygnet runt. Vid behov eskaleras ärendet vidare till beredskapsfunktion.




Webbanmälan
Kontakta oss via webbanmälan
Ärenden som skickas via formulär hanteras helgfria vardagar 07.00-17.00 (nås endast via Region Östergötlands intranät).




Vanliga frågor 
Frågor och svar
Här har vi samlat vanliga frågor och svar
(nås endast via Region Östergötlands intranät).