vardgivare-ostergotland

Region Östergötland

För vårdgivare

Restnoteringar läkemedel

Här hittar du information om restnoterade och avregistrerade läkemedel som bedöms ha en bred användning inom Region Östergötland. Det gäller restnoteringar som beräknas pågå en längre tid, samt om tillgängliga ersättningsalternativ med samma substans saknas.

Om restnoteringar

Både läkemedel som beställs på rekvisition och receptläkemedel påverkas av restnoteringar i olika grad. Uppgifter om restnoteringar kommer från läkemedelsföretagen och prognoserna för när läkemedlen åter beräknas vara tillgängliga kan variera och förändras. Region Östergötlands sortimentsråd för läkemedel bevakar tillgången på läkemedel som bedöms ha en bred användning inom regionen.

De senaste restnoteringarna publiceras också under nyheter.

Restnoterade läkemedel A-Ö

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Avregistrerade läkemedel

Uppdaterad info! 2022-12-21

22-12-21: Egazil avregistreras 2023-01-23.
22-05-23: Nytt datum för preliminärt åter är 2022-12-31.

Information från Sortimentsrådet.

Restnotering pågår. Preliminärt åter 2022-01-31. Klicka här Pdf, 193.1 kB. för mer info.

För aktuell prognos, se ”Visa tillgänglig information från Läkemedelsverket ”i fass.se. Länk till annan webbplats.

Information från Sortimentsrådet. 2023-06-12

Avregistrering har skett.

För mer information se informationsblad:
Avregistrering: Insuman Basal och Insuman Comb 25 Pdf, 269.8 kB.

Avregistrering har skett.

För mer information se informationsblad:
Avregistrering: Isocef, kapsel samt oral lösning Pdf, 276.9 kB.

Information från Sortimentsrådet. 2023-02-23

För mer information se informationsblad:
Avregistrering: Kodein, 25 mg, tablett Pdf, 264 kB.

För aktuell prognos, se ”Visa tillgänglig information från Läkemedelsverket" i fass.se Länk till annan webbplats.

Information från Sortimentsrådet. 2023-10-26

Kommande avregistrering.

Amimox 500 mg, tablett 28 st kommer att avregistreras. Amoxicillin Sandoz, 500 mg, tablett, 30 st är restnoterad tom 2024-12-31. Tillgänglig i styrkan 500 mg är endast Amimox, 4 st.

För övriga tillgängliga alternativ innehållande amoxicillin se, fass.se Länk till annan webbplats.

Kommande avregistrering.

Ketogan Novum, 5 mg/ml, injektionsvätska (vnr 499079) och Ketogan Novum, 5 mg, tabletter (vnr 499095) kommer sluta att marknadsföras i Sverige under 2024 och avregistreras 2024-08-31. Anledningen enligt företaget Pfizer är att produktionen inte är kostnadseffektiv då produkterna bara används i Sverige, Norge och Danmark. Kvarvarande lager kommer att slutförsäljas och beräknas enligt Pfizer att ta slut under mars/april 2024.

Behandlingsalternativ

Varje vårdverksamhet måste ta ställning till vilket eventuellt behandlingsalternativ som passar deras respektive verksamhet.

Rekommendationen från Läkemedelskommitténs expertgrupp för Neurologi inkl Smärta är att Ketogan kan ersättas av annan opioid enligt REK-listan. Vid kraftigt nedsatt njurfunktion kan oxikodon vara att föredra framför morfin, för mer information se Läkemedelskommitténs expertgrupp Neurologi inklusive smärta - rekommendation av Opioider Länk till annan webbplats.

Kommande avregistrering.

Cardizem Retard, (diltiazem) 90 mg, 120 mg och 180 mg tablett (vnr 100903, 100905, 100897, 100899) och Cardizem Unotard, (diltiazem) 180 mg, 240 mg och 300 mg, tabletter (vnr 100909, 100915, 100921) kommer att sluta marknadsföras i Sverige under 2024. Pfizers lager av produkterna kommer att säljas ut, Cardizem Retard, 90 mg, 30 st och Cardizem Unotard, 240 mg, är redan slutsålda.
Cardizem Retard 90 mg, 200 st beräknas ta slut 2024-05-31 och övriga produkter beräknas ta slut 2024-12-31.

Behandlingsalternativ

Rekommendationen från Läkemedelskommitténs expertgrupp för hjärta/kärl exkl. hypertoni är att:

• vid förmaksflimmer då patient inte tolererar betablockare kan Isoptin retard (verapamil) vara ett alternativ.
  • vid spasmanginga kan amlodipin eller Isoptin (verapamil) vara alternativ.
  • vid hypertoni kan amlodipin vara ett alternativ.

Förmaksflimmer och antikoagulantia, läkemedelsrekommendation Länk till annan webbplats.

Hypertoni: Läkemedelsrekommendation Länk till annan webbplats.

Relaterad information

Läkemedelsverkets restnoteringslista (lakemedelsverket.se) Länk till annan webbplats.
Visar alla restanmälda läkemedel.

FASS Vårdpersonal (fass.se) Länk till annan webbplats.
På produktsidan för varje läkemedel visas eventuella restsituationer samt lagerstatus på öppenvårdsapotek.

Samverkan Läkemedel (janusinfo.se) Länk till annan webbplats. Regionernas samverkan inom läkemedelsfrågor