vardgivare-ostergotland

Region Östergötland

För vårdgivare

Förskrivningsrätt och utbildning för hjälpmedelsförskrivare

Här hittar du ansökningsblanketter för hjälpmedelsförskrivning samt information om utbildning.

Ansökan om förskrivningsrätt

Utbildning för hjälpmedelsförskrivare

Från och med 2022-11-30 ska de obligatoriska lokala introduktionsutbildningarna för hjälpmedelsförskrivare i Östergötland genomföras digitalt på Evikomp lärplattform.

Nytt om förskrivarutbildningen Pdf, 91 kB.

Guide för inlogg till förskrivarutbildningen på Evikomp Pdf, 71.9 kB.

Socialstyrelsens webbutbildning för hjälpmedelsförskrivare

Alla förskrivare ska även genomgå Socialstyrelsens webbaserade förskrivarutbildning.

Förskrivning av hjälpmedel - utbildning (socialstyrelsen.se) Länk till annan webbplats..

Registrera ett användarkonto, så du kan logga in och genomföra utbildningen Förskrivning av hjälpmedel - Stöd vid förskrivning av hjälpmedel till personer med funktionsnedsättning. Nya förskrivare ska skicka kopia på kursintyget till hjälpmedelskonsult i respektive länsedel.

Hjälpmedelskonsulter

Övriga utbildningar

För sjuksköterskor inom kommunal hälso- och sjukvård ordnas separata utbildningstillfällen vid behov, halvdag kl. 13.00-16.30. Meddela intresse till Sodexo Hjälpmedelsservice på e-post:

radgivning.hjsost.se@sodexo.com

Utbidlning för nya förskrivare med inriktning mot slemsugar vänder sig främst till sjuksköterskor och fysioterapeuter som provar ut/ förskriver slemsugar. Nya utbildningstillfällen planeras vid behov. Meddela intresse till Sodexo Hjälpmedelsservice på e-post:

radgivning.hjsost.se@sodexo.com.